Základní škola a Mateřská škola Osvračín – koncepce rozvoje
Příspěvkovou organizaci ZŠ a MŠ Osvračín tvoří:
- malotřídní základní škola – 5. ročníků 1. stupně je rozděleno do dvou tříd
- mateřská škola
- školní družina
- školní jídelna
Ve škole pracuje 6 pedagogických pracovníků, další 3 nepedagogičtí pracovníci zajišťují provoz školy.
Ambicí školy je vést žáky k samostatnému a tvořivému způsobu myšlení v souvislostech, ke spolupráci, k uvědomování si svých potřeb a zároveň k citlivosti k potřebám druhých. Škola by měla žáky vybavit kompetencemi, které jim umožní orientovat se ve společnosti, přijímat zodpovědnost za své chování a jednání i za svá rozhodnutí.
Cílem reflektujícím současné potřeby je posílení důvěryhodnosti školy jako instituce ve vztahu k (osvračínské) veřejnosti. Komunikace mezi školou a rodiči by měla vycházet ze vzájemného respektu. Škola musí akceptovat autoritu rodiče, zároveň je ale nutné, aby rodiče akceptovali autoritu školy. Oboustranný vztah vycházející z důvěry a respektu je pro školu zásadní.
Základním principem pro vytváření fungující školy je spolupráce školy s jejím zřizovatelem a školskou radou. Posilování a rozvoj dobrých vztahů těchto subjektů může přispět ke zkvalitnění fungování školy.
Škola by měla být otevřená žákům, rodičům, komunitě obce (tradiční i nové akce, výlety, dny otevřených dveří, besídky, projektové dny, …) a zároveň by měla žáky přirozeným způsobem do života této komunity zapojovat.
Koncepční záměry - mateřská škola:
- zajistit dětem v mateřské škole bezpečné a příjemné prostředí
- rozvíjet osobnost dítěte v souladu s moderními trendy a požadavky, každé dítě vnímat jako jedinečnou osobnost
- vést děti k samostatnosti, ale i k vzájemné spolupráci a respektování se
- utvářet v dětech kladný vztah k přírodě
- vytvářet podmínky pro realizaci pohybových aktivit
- podporovat tvořivost dětí a podporovat jejich zájmy
- realizace nových i tradičních akcí
- co nejlépe připravit děti k přechodu do základního vzdělávání
Koncepční záměry - základní škola:
- zajistit žákům ve škole bezpečné a příjemné prostředí
- hledat nové přístupy k žákům a více využívat prostředků pozitivní motivace
- zajišťovat účinnou individuální péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dle doporučení PPP a SPC
- věnovat péči nadprůměrným a talentovaným žákům
- zaměřit se na rozvoj tělesné zdatnosti a pohybových dovedností žáků
- sledovat kvalitu práce pedagogických pracovníků a ovlivňovat její růst, uplatňovat ve výuce nové metody
- ve vyučovacím procesu vytvářet prostor pro aktivní, tvořivou a samostatnou práci žáků
- zapojení žáků do celostátních soutěží (Noc s Andersenem, Recyklohraní,…)
- realizace nových i tradičních akcí (besedy, besídky, projektové dny, výlety,…)
Koncepční záměry – personální oblast:
- vytvořit stálý a kvalitní pedagogický sbor
- promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance
- umožňovat a podporovat profesní rozvoj zaměstnanců a další vzdělávání pedagogických pracovníků
- rozvíjet týmovou spolupráci a kolegiální vztahy ve škole
- vhodně motivovat zaměstnance - nejen finančně
- usilovat o maximální informovanost pedagogů i zaměstnanců školy
Koncepční záměry – materiálně – technické vybavení:
- postupně zkvalitňovat vybavení škol v souladu s hospodárným, účelným čerpáním rozpočtu; zaměřit se i na jiné možnosti finanční podpory školy – sponzoři, projekty a granty vyhlašované MŠMT apod.
- v základní škole průběžně doplňovat učební pomůcky a učebnice podle potřeb jednotlivých předmětů
- doplnit a rozšířit vybavení školy výpočetní technikou pro výuku žáků
- zlepšovat vybavení školní družiny – stavebnice, hračky, …
- postupně dovybavovat mateřskou školu – výukové pomůcky, stavebnice, hračky, …
- dovybavit školní jídelnu - kuchyň tak, aby mohla zajišťovat školní stravování, ale i stravování pro cizí strávníky
- zaměřit se na školu a okolí i z estetického hlediska – pečovat o zeleň na pozemcích školy a o pořádek v okolí školy; pečovat o výzdobu vnitřních prostor školy žákovskými pracemi apod.
Vlasta Pflugová